Vanliga frågor om lojalitetsprogram

Ett lojalitetsprogram, eller kundklubb som det även kallas, är ett system som stärker företags kundrelationer genom att skapa mervärde för dess medlemmar. Detta genom att belöna kunder med personliga erbjudanden, rabatter, återbäring eller andra typer av förmåner för att de ofta handlar i en viss butik eller hos ett visst företag. Men även genom smarta funktioner genera mjuka värden som stärker varumärket och driver engagemang.

Med ett lojalitetsprogram kan företag skapa långsiktiga relationer med sina kunder och uppmuntra dem att fortsätta handla hos dem.

Ett lojalitetsprogram hjälper företag att öka sin försäljning, skapa en större kundbas och stärka långsiktiga kundrelationer. Det ger företag möjlighet att med insikter från data belöna sina kunder med personliga förmåner eller poäng som det kan nyttja när att de fortsätter att handla hos dem, vilket ökar kundlojalitet. Ett lojalitetsprogram möjliggör även för företag att direkt kommunicera med sina kunder genom exempelvis livestreaming. Det kan också hjälpa företag att få feedback för att kunna förbättra sina produkter och tjänster.
  • Dyrare att värva nya kunder än behålla befintliga
  • Insikter om konsumenters aktiviteter och transaktioner
  • Ökade intäkter från återkommande kunder
  • Kunden blir företagets ambassadör genom mun till mun marknadsföring
  • Stärker varumärket och företaget rykte och trovärdighet

Ett bra lojalitetsprogram ska vara lätt att förstå och använda för konsumenter. Det bör ha ett system som är flexibelt och som kan anpassas och personaliseras efter kunders behov. Det bör också ha ett system som är lätt att förstå och som är anpassat till företagets mål och behov. Det ska vara attraktivt för kunder och generera mervärde som uppmuntrar dem att fortsätta handla hos företaget.

Vi förstår att alla företag har olika behov och har därför byggt en uppsättning flexibla lösningar för dagligvaruhandel, sport och fritid, köpcentrum, retail och banker men som även kan anpassas för andra type av verksamheter.

Ett lojalitetsprogram är ett sätt att belöna kunder som ofta handlar hos en viss butik eller ett företag. När en kund har köpt ett visst antal produkter eller tjänster från företaget, får de poäng som kan användas för att få rabatter eller andra förmåner. Poängen kan också användas för att få tillgång till exklusiva erbjudanden eller förmåner som inte är tillgängliga för allmänheten.

Med Edges teknologi kan företag forma relationer och driva engagemang på fler sätt utöver transaktioner och erbjudanden genom funktioner som livestreaming, geo-fencing och gamification. Läs mer om Edges teknologi här.

Hittar du inte dina svar?

Boka en demo

Fyll i fälten så återkommer vi till dig så snart vi kan.